Mr NuFF

Monday, September 27, 2010

Ibu kita dan kita sebagai ibu ...

Assalamualaikum semua ,

Shida nak share laa info yang menarik kot2 kawan2, kakak2, makcik2,adik2 boleh guna. Agak panjang kalau malas nak baca, baca laa yang shida  tanda **** 

Ibu Kita dan Kita Sebagai Ibu

Lapangnya masa kita ada kaitan dengan keberkatan hidup kita. Kita adalah di bawah siksa Allah bilamasa ada masa untuk buat benda tak baik tapi takdak masa nak buat yang baik

Jika kita tak pernah kecukupan duit maksudnya kita disiksa Allah

*** Setitik air mata ibu jatuh, 10 kebajikan anak hilang so ibu2 jangan jatuh air mata ye and anak jangan bagi ibu jatuh air mata. Menangis kerana anak berjaya dan bukan sedih kerana angkara anak

Kalau balik tengah malam, buka lampu tengok dan tatap muka ibu, sebab wajah orang tidur akan menampakkan segalanya

Ada 3 mata yang tak dijilat api neraka
Ø Melihat kaabah sehingga menitis air mata
Ø Membaca quran sehingga menitis air mata
Ø Memandang wajah ibu yg sedar tidur / sedar hingga berlinang air mata

3 orang yg kita kena tengok dan selalu pandang dalam hidup, tengok masa tidor!
Ø Anak
Ø Ibu
Ø Suami

Selingan: kata ustaz kalau kita ada perselisihan faham dgn suami / isteri sampai nak bercerai, tgk laa muka bila dia tidor kalau masih terbit perasan kasih, saying, cinta, rindu atau simpati, janganlah bercerai tapi jika tiada rasa tu semua maksudnya jodoh dah memang takde, boleh proceed pi mahkamah J

Orang yang selalu menatap and memandang ibunya takkan menangis di hari kematian ibunya? kira tak menangis teruk laa.. Bagi siapa yg masih ada ibu, pandang laa selalu

Adalah menjadi satu dosa jika kita mengguna jari telunjuk untuk menujukkan sesuatu pada ibu

Kalau ada niat yang baik teruskan laa..Allah akan bersama, jangan takut

Kalau tak mampu lakukan sesuatu, pasang niat pun mencukupi e.g. tak mampu tolong org, niat nak tolong pun dah memadai

*** Kalau kita tak mampu letakkan diri kita di tempat yang terbaik, Allah akan letakkan kita di tempat terbaik dengan syarat letakkan ibu kita di tempat yang terbaik

Ada kaedah yang mana kita boleh minta pada Allah, ?ungkit? kebaikan yang menimpa dengan tujuan untuk makbulkan doa kita. Kaedah tu dipanggil ?wasilah amal?

Ø ?Ya Allah semalam aku sudah bersedekah sebanyak RM1, kalau itu satu kebaikan jadikanlah ia penyebab makbulnya doaku ini?

Ø *** Paling banyak buat baik dengan ibu kita, lagi mustajab. Makna dia wasilah amal ni sangat berkesan kalau yg dituntut tadi adalah hal-hal yang berkaitan kebaikan yang dibuat kepada ibu kita

Ø Tapi geng kalau sedekah RM1 takkan nak tuntutkan J

Antara lain yang boleh dituntut adalah apabila kita ditimpa sakit / musibah

Kalau ditimpa sakit, baca laa Innalillahiwainnaillaihirojjiun, then cakap dengan Allah

Ø ?Ya Allah, berilah pahala besar untuk sakit yang aku tanggung ini?
Ø ?Ya Allah, bagilah aku keampunan dosa atas sakit ku ini?

Even suapkan anak pun kita boleh tuntut, apatah lagi sedekah kepada ibu dan orang yang memerlukan.


*** Barang siapa yang tidak mendoakan ibu selepas sembahyang buat ibu yang sudah meninggal maka dikira dia anak derhaka walaupun pada waktu ibunya hidup dia tak pernah menderhaka. Maksudnya jika ibu masih hidup atau telah tiada, selepas setiap solat kita mesti doakannya!

Doa orang yang masih hidup makbul untuk orang yang hidup dan mati. Jadi doakan ibu kita telah tiada!

*** Doa orang yang mati makbul untuk orang yang masih hidup

Ø Masa ni ustaz tu bagi contoh sadis sket..sedeh gak laa.. pi ke pusara mak kita cakap..?Mak, esok anak saya nak kawin, kalau mak ada tentu mak bahagia engok cucu mak kawinkan? atau ?bapa saya nak kawin esok, kalau bapa ada, pasti bapa akan gembira tengok sayakan..? Ustaz kata luahkan kepada ibu / bapa yang telah tiada kerana mereka mendengar dan mereka boleh mendoakan kita dari sana .

Bila lalu kubur, perlahankan dan beri salam! Mereka akan doakan kita ?berkatilah si A ini? dan jika tak bagi salam, mereka akan kata ?celakahlah orang ini? Jadi, jangan lupa bagi salam next time

Tanda tanda siksa Allah atas muka bumi ni antara lain simpan harta sampai mati tak pernah keluarkan

Sesiapa yang bersedekah selalu, takkan miskin orang itu selamanya..

Bila nak berbelanja @ shopping always spare duit untuk sedekah kerana dalam duit kita tu ada hak org susah. Jadi bila orang buta datang masa makan, bagi laa duit sebab kita nak cari org susah untuk sedekah dah amat susah masa sekrg and takde masa jadi Allah hantarkan org2 susah ini untuk kita dapatkan pahala!

*** Jika mak kita sudah meninggal dan semasa hayatnya kita ada peruntukkan wang untuk dia, bila mak kita dah takde teruskan memberi peruntukkan tu sebagai sedekah. Jangan kurangkan peruntukkan!! ?Ya Allah, aku sedekahkan bagi pihak ibuku, semoga pahala sedekah ni sampai kepada ibuku?. Itu yang yang buat ibu kita bahagia di sana .

Kalau kita susah nak bersedekah, bayangkan wajah ibu kita baru kita ringan tangan nak bersedekah

*** Allah panjangkan usia ibu dan bapa supaya dia sakit dan nyanyuk untuk beri syurga pada anak anaknya. Jagalah mereka dengan baik insyallah, syurga balasanya. Jadi kalau tahu ibu / bapa sakit, berebutlah menjaga ibu / bapa kita. Besar sangat pahalanya.

Allah kalau boleh taknak kita masuk neraka jadi Allah takkan matikan seseorang dalam keadaan kotor dan berdosa jadi dia bagi kita sakit / malu / miskin untuk membersihkan kita sebelum dia mengambil kita


Selalu Bergaduh Dengan Ibu

Jika ada antara kita yang selalu bergaduh dengan ibu, ada kemungkinan kita diganggu saka

Ø Antara ganguan saka, selalu mimpi bayi / budak. Dukung bayi, susu bayi or selalu mimpi jatuh dari tempat tinggi / selalu sakit tulang belakang / tulang belakang bengkok / rasa mengantuk selepas asar

Ø Saka dipindahkan melalui Kasih sayang / Harta pusaka, walaupun sebiji pinggan / Amalan / Sentuhan

Ø Symptom dah terkena saka
- Tak boleh tidor lena tapi bila dekat azan subuh, senang lena
- Bila dah peringakat teruk, di usia tua kita, tgh malam selalu lapar
- Susah nak dapat anak, senang gugur
- Ada rasa kelibat orang lalu
- Yang lagi parah, saka bersetubuh dgn kita, mengandung tapi anak hilang dalam kandungan jadi bila nak beintim, bercakap laa sedikit kerana saka menyerupai suami kita dan dia datang dalam keadaan diam

Ø Cara hilangkan saka, Zikir ?Laillahaillalah? 700,000 sampai habis, insyallah saka akan cair dan keluar dari badan

- Antara penyakit saka adalah breast cancer, cancer rahim and cancer tulang.

3 penyakit yang tiada ubat yang penyakitnya adalah datang dari syaitan adalah cancer, aids and leukemia. Kalau dapat ni pi laa perawatan cara islam jugak.

Kalau ibu kita sakit cancer dan dia tak mampu berzikir, kita tolong zikirkan

Kalau ada penyakit was was, bacalah surah al-ikhlas.. ?Qulhuwallahuahad?? 1000x sehari


Anak Lari Dari Rumah

Kalau anak lari dari rumah, gantungkan bajunya dihanger dan anginkan dan hadiahkan surah al-ikhlas setiap hari

Masa lauangan azan yang pertama, panggilah nama anak kita, insyallah akan sampai panggilan kita kepadanya


Anak Degil

*** Bila anak dah tidor, duduk di hujung kepala pangil ROH ANAK

Ø Ni seram sket masa nak buat hehehe.. mula2 je lepas tu ok..e.g. Wahai roh anakku "nama anak", jadilah kamu roh yang baik, roh yang bertimbang rasa pada ibu dan bapa, roh yang taat pada Allah, roh yang sayang sesama manusia. Nasha dah try buat kat anak and Kak Has pun dah try ngan anak dia, setakat ni alhamdullilah menjadi

You can ask anything! Nak anak senang bangun ke sekolah.. just try and see.

So info dah disampaikan, marilah kita sama2 praktikan mana yang bolehkan.

Wahai, sahabat-sahabatku & saudara-saudaraku... baca dan hayatilah.. kongsi dan sebarkanlah... semoga kita mendapat keberkatan dariNYA bersama2.. insyallah..

Saturday, September 18, 2010

Abah Abah - Keselamatan atau Penghinaan

Anak masih bebas bergerak




HAMPIR setiap kali keluar membeli-belah, pasangan Mohd. Azmi Mamat, 33, dan Salman Azztha Sulaiman, 32, akan menjadi perhatian. Sekali-sekala, ibu bapa kepada dua orang anak kecil itu turut didatangi orang yang tidak dikenali. Mereka ini sebenarnya tampil untuk memberi kata-kata sokongan.
Semuanya kerana tindakan kedua-dua ibu bapa moden itu mengikat anak-anak mereka dengan menggunakan abah-abah keselamatan (harness) setiap kali berada di luar rumah. Idea penggunaan kaedah itu ke atas kedua-dua orang anak mereka, Muhammad Adam, 4 dan Muhammad Daniel, 3, sebenarnya bersebab.
Di negara-negara Barat seperti Britain dan Switzerland yang pernah dikunjungi, senario ibu bapa ‘mengikat’ anak ketika keluar bersiar-siar merupakan satu perkara biasa. Tindakan itu juga tidak dilabelkan sebagai satu kesalahan besar.

Enam bulan selepas Adam dan Daniel memakai abah-abah, pasangan itu mengakui kelebihan dan keberkesanan produk itu bukan hanya untuk kanak-kanak tetapi juga bagi orang dewasa.
“Panjang tali untuk kawal jarak anak adalah sekitar 1.5 meter. Jadi, anak masih bebas berjalan, tetapi dalam lingkungan terkawal,” tambah Salman yang merupakan suri rumah sepenuh masa.
Dilempar persepsi negatif

MOHD. AZMI dan isterinya, Salman kadangkala diingatkan sendiri oleh anak-anak mereka untuk memakaikan abah-abah sewaktu keluar membeli-belah.


Pada awal penggunaan produk itu, Azmi dan Salman terpaksa bersabar dengan pelbagai pandangan negatif orang lain terhadap tindakan mereka. Kritikan biasa seperti, ‘Menarik anak seakan-akan binatang’, cukup menghiris perasaan.
Tidak mempedulikan pandangan sesetengah pihak yang menganggap tindakan mengikat anak sebagai kejam, mereka tetap dengan pendirian peribadi.
Pasangan itu percaya bahawa penggunaan abah-abah adalah kaedah terbaik demi keselamatan si kecil. Malah, selain mampu mengurangkan risiko kehilangan anak, ibu bapa tidak perlu bimbang anak kesayangan akan merayau jauh ke kawasan yang berbahaya atau diculik.
Sama ada berada di pusat beli-belah mahupun ketika melintas di jalan raya, ibu bapa tidak perlu lagi bermandikan peluh mengejar anak mereka.
“Sekarang bila keluar rumah, anak sendiri yang minta untuk dipakaikan abah-abah. Mak mentua sendiri pun dah belikan satu untuk cucunya yang seorang lagi di Johor Bahru,” tambah Azmi sambil memberitahu kedua-dua orang anaknya dibenarkan memilih corak abah-abah keselamatan mereka.

Hakikatnya, penggunaan abah-abah dalam kalangan kanak-kanak bukan satu fenomena moden. Di negara-negara Barat, abah-abah dipercayai telah wujud seawal abad ke-17 sehingga ke-19. Imej kanak-kanak menggunakan sejenis tali pengikat ketika baru belajar berjalan banyak direkodkan dalam lukisan pada era itu.
Tetapi, populariti penggunaan abah-abah melonjak sekitar abad ke-20 seiring dengan kepesatan pembangunan bandar-bandar besar. Perasaan bimbang terhadap bahaya anak berjalan di jalan raya mendesak majoriti ibu bapa mengambil langkah menggunakan abah-abah. Keadaan ini memberi peluang kepada golongan pengeluar untuk mempelbagaikan rekaan model abah-abah itu.
Beri anak masa

PEMAKAIAN abah-abah pada tubuh anak turut dilengkapi dengan aspek keselamatan yang kukuh.



Pada tahun 1990-an, penggunaan abah-abah keselamatan untuk kanak-kanak kecil seperti tidak pernah diketahui di Malaysia.

Masyarakat hanya sedar tentang keperluan untuk mengawal anak menerusi kaedah baru selepas berlaku kejadian kehilangan anak berprofil tinggi seperti ke Muhammad Nazrin Shamsul Ghazali atau Yin kira-kira tiga tahun lalu. Yin yang berusia lima tahun pada ketika itu telah terlepas daripada pandangan bapanya di sebuah pusat beli-belah di Kuala Lumpur.

Berikutan kejadian itu, wanita dari Bumi Kenyalang itu mula memperkenalkan abah-abah keselamatan dua-dalam-satu di bawah jenama tempatan, Bumble Bee sekitar dua tahun lalu. Abah-abah keselamatan keluaran jenama itu adalah lebih moden dan hadir dengan rekaan binatang yang lebih comel.


Kesan psikologi

ABAH-ABAH keselamatan dua dalam satu berjenama Bumble Bee ini hadir dalam enam rekaan berbeza.


Pengasas Tommi Guard Child Safety Harness, Maureen Dempsey Baker dalam laman web yang dikendalikan di Los Angeles, Amerika Syarikat (AS) adalah bukti betapa senangnya mengawal anak dengan abah-abah. Malah, penggunaan abah-abah dengan reka bentuk tertentu dipercayai mampu mencegah kecederaan pada tubuh anak.

Jelasnya, pakar pediatrik pernah menyatakan bahawa kebanyakan kecederaan umum biasanya terjadi pada bahagian bahu dan lengan apabila ibu bapa menarik anak yang jatuh ketika memegang tangan mereka.
“Tetapi penggunaan abah-abah dapat membantu memberi petunjuk kepada anak sambil membenarkan sokongan pada bahagian paling kuat mereka iaitu dada,” tambahnya.

Seorang pakar pediatrik, Dr. Ling Shiang Yih yang dihubungi Kosmo! bagaimanapun berpendapat, kanak-kanak tidak sepatutnya ‘diikat’ untuk mengehadkan kebebasan mereka. Sebaliknya, menerusi pendidikan dan disiplin yang betul, anak hiperaktif juga boleh ‘dijinakkan’. Bilangan anak yang kecil dalam kebanyakan keluarga hari ini juga bermakna tidak timbul masalah untuk ibu bapa memberi didikan berkualiti kepada anak.

“Saya rasa penggunaan abah-abah keselamatan pada anak adalah satu tindakan melampau. Adalah normal jika seseorang kanak-kanak itu aktif,” katanya sambil memberitahu, setiap kanak-kanak berhak menikmati sedikit kebebasan yang berpatutan.

Sementara itu, Pakar Psikologi Pendidikan, Universiti Putra Malaysia (UPM), Profesor Madya Dr. Samsilah Roslan berkata, buat masa ini belum terdapat kajian konklusif mengenai kesan negatif penggunaan abah-abah oleh kanak-kanak.

Baginya, hubungan akrab atau perapatan (bonding) antara ibu bapa dan anak yang terpupuk sejak zaman kanak-kanak lagi adalah perkara paling mustahak. Perapatan yang baik terbentuk ketika anak berusia sekitar setahun hingga tiga tahun. Tindakan tersebut boleh memberi kesan positif terhadap tumbesaran anak apabila dewasa nanti.
“Kalau ibu bapa boleh pegang, sentuh atau dukung anak termasuk ketika berada di luar rumah, itu lebih baik.
“Jadi, abah-abah keselamatan boleh menjadi pilihan terakhir ataupun hanya sebagai sokongan,” katanya kepada Kosmo! sambil menekankan kepentingan mendidik anak menerusi perbualan.

Safety Harness

It is a 2-in-1 Safety Harness, where it works as a safety harness, and also doubles up as a pretty backpack for your little child, with the removable strap being removed.
Safety harness really works to ease your mind while bringing your little child around in the areas like roadside, shopping malls or anywhere else that is crowded.

Floor mat

                                                        Code : FM 02
 Size : 18' x 27 '
        Price : Rm 38         

Thursday, September 16, 2010

CINTA .......???

Ape yang korang faham tentang CINTA???

Semakin dikejar, semakin lari. Tapi kalau dibiarkan terbang, ia akan datang di saat kamu tidak mengharapkannya.
CINTA dapat membuatmu bahagia tapi sering juga membuatmu sedih, tapi CINTA hanya berharga jika diberikan kepada seseorang yang menghargainya.

Jadi jangan terburu-buru dan pilih yang terbaik.
CINTA bukan bagaimana menjadi pasangan yang sempurna kepada seseorang. Tetapi bagaimana menemukan seseorang yang dapat membantumu menjadi dirimu sendiri.

Jangan pernah berkata I LOVE Ukalau kamu tidak pernah peduli
Jangan pernah membicarakan perasaan yang tidak pernah ada.
Jangan pernah menyentuh hidup seseorang kalau hal itu akan menghancurkan hatinya.
Jangan pernah menatap matanya kalau semua yang kamu lakukan itu adalah BOHONG belaka.
Hal yang paling kejam yang dilakukan kepada orang lain adalah membiarkannya JATUH CINTA, sementara kamu tidak berniat untuk menyambutnya.

CINTA bukan “ ini salah kamu” tapi maafkan aku
bukan “ kamu dimana” tapi aku disini
bukan “ bagaimana kamu” tapi aku memahami
bukan “ cuba kamu tidak seperti ini tapi aku CINTAIMU seperti kamu adanya.

Keserasian yang paling benar bukan diukur berdasarkan berapa lama kalian sudah bersama mahupun berapa sering anda bersama, tapi apakah selama kalian bersama, kalian selalu mengisi satu sama lain dan sering membuat hidup yang berkualiti.

Kesedihan dan kerinduan hanya terasa selama yang kamu inginkan dan menyayat sedalam yang kamu izinkan yang berat bukan bagaimana caranya menanggung kesedihan dan kerinduan itu tapi bagaimana belajar darinya.


Cara JATUH CINTA ;
Jatuh tapi jangan terhuyung haying
Konsisten tapi jangan memaksa
Berkongsi dan jangan bersikap tidak adil
Mengerti dan cubalah untuk tidak banyak menuntut
Sedih tapi jangan pernah simpan kesedihan itu….

CINTA akan menyakitkan ketika kamu berpisah dengan seseorang, lebih menyakitkan apabila kamu dilupakan oleh kekasihmu.
Tetapi CINTA akan lebih menyakitkan lagi apabila seseorang yang kamu sayangi tidak tahu apa yang sesungguhnya kamu rasakan…

LALU CINTA YANG BAGAIMANA YANG DICARI…?
 


p/s : Copy paste dari blog Mat Ganu. . Terima kasih Mat Ganu ..
 
 
 

Saturday, September 11, 2010

Salam lebaran ....Salam Aidil Fitri ....Salam 1 Malaysia

 SALAM EIDULFITRI 1431

Selamat Hari Raya Aidilfitri
Maaf Zahir Dan Batin


Ampun dan maaf adanya
TERkasar bahasa
TERsilap bicara
TERmarah yang tak kena
TER tanya yang tak tentu hala
TERsasul yang tak sengaja
TERpukul kat mana-mana
TERpekik ditelinga
TERhantuk dikepala
TERpinjam harta benda
TERmoody tak semena-mena
TERumpat bila-bila
TERmacam-macam lagi yang kena mengena
Di hari yang mulia ini sepuluh jari saya hulurkan SEMUA,

Memohon kemaafan atas segala dosa yang ada
Kerana diri ini masih bernama manusia

Pastinya tak lepas membuat dosa

Semoga dimaafkan,
Adik manis berbaju raya,
Rendang ketupat semua sedia,
Gurau senda tersalah kata,
Ampun dan maaf yang kupinta.

Mata kadang kala salah melihat....
Mulut kadang kala salah bercakap  ....
Hati kadang kala salah menduga.....
Maafkan segala kekhilafan yang pasti ada.

Sungguh cantik kain pelekat, dipakai orang pergi ke pekan.
hari raya semakin dekat, silap dan salah mohon dimaafkan

Buko poso lawuh'e gereh,

njegor sunge dicaplok boyo,

keluputanku sing akeh-akeh,

kito 0-0 lah yo.

Berharap padi dalam lesung, yang ada cuma rumpun jerami,
harapan hati bertatap langsung, cuma terlayang di blog  ini.


SELAMAT MENYAMBUT HARI RAYA AIDILFITRI