Mr NuFF

Monday, July 26, 2010

Embroidery Handbag


Beg ni bersulam dan juga bermanik . Bawah nya tidak ada base cuima tirus ke bawah . Kalau ada sesiapa yang berminat boleh contct shida ...              

Sunday, July 25, 2010

GA - Ayu Little Cottage

Salam utk semua rakan2 blogger.. jom ramai2 join GA dari
http://ayulittlecottage.blogspot.com/
nak join GA mesti ade syarat, syarat2nye .....

~ LINK kan http://ayulittlecottage.blogspot.com/ di blog anda...
dah d Linkkan

~ Pastu..TAG kengkawan untuk join GA ini...the more..the merrier!!

~ Pastu..Jawab soalan nih dalam comment anda :~
Jika anda mendapat quilt bag ini nanti, apa yang anda akan masukkan kedalam beg tersebut dan kemanakah anda akan bawanya?

Friday, July 23, 2010

Every woman should know....

EVERY WOMAN SHOULD KNOW...
how to live alone... even if she doesn't like it...


A WOMAN SHOULD HAVE...
enough money within her control to move out and rent a place of her own, even if she never wants to or needs to...

A WOMAN SHOULD HAVE ...
something perfect to wear if the employer, or date of her dreams wants to see her in an hour...

A WOMAN SHOULD HAVE ...
a youth she's content to leave behind....


A WOMAN SHOULD HAVE ...
a past juicy enough that she's looking forward to retelling it in her old age....


A WOMAN SHOULD HAVE ...
one friend who always makes her laugh... and one who lets her cry..


A WOMAN SHOULD HAVE ....
a good piece of furniture not previously owned by anyone else in her family....


A WOMAN SHOULD HAVE ...
eight matching plates, wine glasses with stems, and a recipe for a meal, that will make her guests feel honored...


A WOMAN SHOULD HAVE ...
a feeling of control over her destiny...


EVERY WOMAN SHOULD KNOW...
how to fall in love without losing herself..

EVERY WOMAN SHOULD KNOW...
how to quit a job, break up with a lover, and confront a friend without ruining the friendship...


EVERY WOMAN SHOULD KNOW...
when to try harder... and WHEN TO WALK AWAY...


EVERY WOMAN SHOULD KNOW...
that she can't change the length of her calves, the width of her hips, or the nature of her parents..


EVERY WOMAN SHOULD KNOW...
that her childhood may not have been perfect...but its over...


EVERY WOMAN SHOULD KNOW..
whom she can trust, whom she can't, and why she shouldn't take it personally...


EVERY WOMAN SHOULD KNOW...
where to go... be it to her best friend's kitchen table... or a charming inn in the woods... when her soul needs soothing...


EVERY WOMAN SHOULD KNOW...
what she can and can't accomplish in a day... a month...and a year...

Thursday, July 22, 2010

TISSUE HOLDER




 Code : TH 01
Tissue Holder 
Price : Rm 25



SEMINIT SAJA....


 
           
Betapa besarnya nilai wang kertas senilai RM1 apabila dibawa ke masjid
          untuk disedekahkan; tetapi betapa kecilnya kalau dibawa ke Mall untuk    dibelanjakan!
          Betapa lamanya melayani Allah selama lima belas minit namun
          betapa singkatnya kalau kita melihat film.
          betapa sulitnya untuk mencari kata-kata ketika berdoa (spontan) namun
          betapa mudahnya kalau mengata atau mengumpat
          tanpa harus berpikir panjang-panjang.
          Betapa asyiknya  apabila pertandingan bola diperpanjang waktunya ekstra namun
          kita mengeluh ketika khutbah di masjid lebih lama sedikit daripada biasa.
          Betapa sulitnya untuk membaca satu lembar Al-qur'an tapi
          betapa mudahnya membaca 100 halaman dari novel atau majalah yang laris.
          Betapa beria-ia orang untuk duduk di depan dalam pertandingan atau konsert namun
           lebih senang berada di saf paling belakang ketika berada di Masjid
          Betapa Mudahnya membuat 40 tahun dosa demi memuaskan nafsu birahi semata, namun
          alangkah sulitnya ketika menahan nafsu selama 30 hari ketika berpuasa.
          Betapa sulitnya untuk menyediakan waktu untuk solat 5 waktu; namun
          betapa mudahnya menyesuaikan waktu dalam sekejap pada
          saat  terakhir untuk event yang menyenangkan.
          Betapa sulitnya untuk mempelajari arti yang terkandung di dalam al qur'an; namun
          betapa mudahnya untuk mengulang-ulangi gosip yang sama kepada orang lain.
          Betapa mudahnya kita mempercayai apa yang dikatakan oleh surat khabar namun
          betapa kita meragukan apa yang dikatakan oleh Kitab Suci AlQuran.
           
Betapa Takutnya kita apabila dipanggil Boss dan cepat-cepat menghadapnya namun
          betapa kita berani dan lamanya untuk menghadapNya saat kumandang azan menggema.

           
Betapa  setiap orang ingin masuk sorga seandainya tidak perlu untuk percaya atau
          berpikir,atau mengatakan apa-apa,atau berbuat apa-apa.
         
          ANDA TERTAWA ...? atau ANDA BERPIKIR-PIKIR. ..?           Sebar luaskanlah   &  bersyukurlah           kepada ALLAH, YANG MAHA BAIK,PENGASIH           DAN PENYAYANG.          

Sunday, July 18, 2010

TISSUE COVER - ENGLISH ROSE

GA Jijas Lovely Cottage .


                                          GIVE AWAY – JIJA’s LOVELY COTTAGE

 1. click button "Follow" di sebelah utk menjadi Followers…

   -  Dah jd follower dah..
2. Link blog  di blog anda.
    - Ni dia link ke blog Kak Jija :  http://jija-craft.blogspot.com/

3. Tag rakan2 anda dlm post tersebut utk join sekali giveaway ini.. ramai pun tak pe hehe..

   4. Last sekali tinggalkan "comment" dalam entry ni dan juga link anda… senang sikit nak keep
track...

- Saya dah tinggal komen ya..

5. Hadiah utk GA ni :

Pertama – Bread Box   

Kedua – Spoon Box

Ketiga – Cutlery Holder

* Best2 nya hadiah2 yang Kak Jija sediakan....
  terima kasih kak jija ...muga ada rezeki dari kak jija ...

KISAH BENAR - WASIAT BUAT ISTERI TERSAYANG

Sebagai pengajaran yg berguna tuk masa hadapan.......

Semoga cerita ini dapat kita ambil sebagai pengajaran. InsyaAllah.Buat
semua,pada yang dah berkahwin,baru nak kawin ataupun akan kawin nanti,kisah
nie biarlah tersemat didalam jiwa...

Kira-Kira 15 hari yang lalu, seorang hamba Allah (si A),telah pun kembali ke
rahmatullah secara mengejut (kerana sakit jantung).Allahyarham adalah
merupakan seorang yang amat dihormati dan disegani di kampung beliau. Semasa
jenazah Allahyarham diletakkan di ruang tamu rumahnya sementara menunggu
untuk diuruskan oleh saudara mara dan sahabat handai, isteri Allahyarham
tidak berhenti-henti meratapi jenazahnya sambil merungut-rungut.

Si penulis (penulis asal cerita ini) yang kebetulan anak saudara
Allahyarham, ada di sebelah balu Allahyarham pada ketika itu.Beliau merasa
amat hairan dengan sikap balu arwah itu. Si balu sepatutnya membaca
ayat-ayat suci al-Quran untuk dihadiahkan kepada arwah..Kira-kira 10 minit
kemudian, kakak ipar arwah (kakak balunya)pun sampai.

Beliau turut merasa hairan dengan sikap adiknya yang meratapi dan merungut
itu, lantas beliau melarang adiknya berbuat demikian sambil bertanya akan
sebabnya.

Penulis yang masih berada disitu merasa amat terkejut apabila mendengar
jawapan yang diberikan oleh balu Allahyarham itu.Antara jawapannya ialah:
Suaminya tidak membuat surat wasiat (yang sebenarnya ada).Tanah pusaka milik
suaminya tidak sempat ditukarkan ke nama beliau dan anak-anaknya.Suaminya
tidak sempat memindahkan saham syarikat suaminya bersama-sama adik-adiknya
kepada beliau (Allahyarham memegang saham sebanyak 50% dan 5 orang
adik-adiknya memegang 10% setiap seorang).

Untuk makluman, arwah adalah seorang yang agak berjaya dalam perniagaannya.
Syarikat yang diuruskan oleh arwah sangat maju dewasa ini.Di samping itu,
arwah memiliki kira-kira 12 ekar tanah dipinggir Putra Jaya dan kira-kira 50
ekar di sekitar kawasan Sepang/Dengkil.


Setelah seminggu arwah dikebumikan, peguam arwah memanggil waris-warisnya
untuk dibacakan surat wasiat arwah. Penulis juga turut dipanggil tanpa
mengetahui akan sebabnya. Allahyarham mempunyai 4 orang anak, yang sulong
masih lagi bersekolah di tingkatan 4 manakala yang bongsunya berusia 6
tahun.

Antara kandungan surat wasiat Allahyarham ialah: 30% syer perniagaannya
diserahkan kepada anak saudara perempuannya yang juga ahli perniagaan,dan
20% lagi diagihkan sama rata kepada anak-anaknya dengan anak saudara
perempuannya sebagai pemegang amanah.

Tanah pusakanya seluas 10 ekar di pinggir Putra Jaya dibahagikan sama rata
kepada anak-anak perempuannya (2 orang) dan 2 ekar untuk anak saudara
lelakinya yang juga pemegang amanah untuk anak-anak perempuannya.

Anak-anak lelakinya yang berumur 14 dan 10 tahun, diberikan tanah 15 ekar
seorang dengan saudara lelakinya sebagai pemegang amanah.Saham-sahamnya
diserahkan kepada anak-anaknya dan dibahagikan mengikut hukum syarak, dan
diuruskan oleh saudara perempuannya yang diberi 20%.

Wang tunainya di bank (persendirian diamanahkan kepada kakaknya untuk
menampung pembiayaan anak-anaknya jika isterinya tidak berkahwin lagi.

Jika isterinya berkahwin lagi, beliau meminta peguamnya meminta mahkamah
memberikan hak penjagaan anak-anaknya kepada kakaknya. Rumah dan tapak
rumahnya diwakafkan untuk anak-anak yatim Islam dan sebuah surau,dan
hendaklah diserahkan kepada Majlis Agama Islam. Harta-hartanya yang lain
iaitu 2 buah kereta diberikan kepada adik lelakinya yang ketiga dan kelima;
manakala baki tanah 20 ekar dibahagikan sama rata kepada adik-adik dan
kakaknya.

Setelah selesai wasiat tersebut dibaca, isterinya membantah keras kerana
tiada satu pun harta yang diserahkan kepadanya melainkan sebuah proton saga
yang tidak dimasukkan dalam wasiat tersebut (yang memang digunakan oleh
isterinya).

Belum sempat isterinya terus membantah, peguam Allahyarham membacakan satu
kenyataan mengenai isterinya yang terkandung dalam wasiat itu.


"Isteriku tidak akan kuberikan apa-apa kecuali pengampunan.Terlalu banyak
dosanya kepadaku. Maka pengampunan adalah hadiah yang paling berharga."

"Tidak pernah aku merasa masakannya sejak mula berkahwin walaupun pernah aku
suarakan. Tiada belas kasihan terhadap aku, baik semasa sakit apatah lagi
jika aku sihat."

"Herdik dan tengking kepada aku dan anak-anak adalah lumrah. Keluar rumah
tidak pernah meminta kebenaran daripada aku. Makan dan minum anak-anak
adalah tanggungjawab bibik (pembantu rumah).Kain bajuku tidak pernah
diuruskan, dan yang paling menyedihkan, tiada mahunya dia mendengar
pandangan dan nasihatku untuk kesejahteraan rumahtangga."


"Kebahagiaan aku selama ini hanya dengan amalanku,tugas
seharianku,anak-anakku dan adik-beradikku, terutama kakakku (yang sebagai
pengganti ibu)."

Selepas peguam Allahyarham membacakan kenyataan itu,barulah penulis faham
mengapa balu Allahyarham begitu meratap dan merungut semasa berada disisi
jenazahnya. Marilah kita renungi bersama.Semoga dengan apa yang terjadi di
atas,akan memberikan satu pengajaran yang berguna kepada kita sebagai umat
Islam

-she should be thankful...... she got the forgiveness from her husband-

Dari Abdullah bin 'Amr r.a., Rasulullah s.a.w.bersabda,
"Sampaikanlah pesanku biarpun satu ayat..!

Saturday, July 17, 2010

Pesan Ustaz

Kita ini semuanya sama
Tiada beza yang tua mahupun yang muda
Jangan menyombong atau takbur sesama manusia
Sekalipun kita berpangkat atau berilmu
Kerana disisi Allah
Kita semuanya sama
Kata ustaz
Jangan kita hina orang yang lemah
Yang kurang berada
Mahupun yang kurang paras rupa
Tiada beza yang mengerjakan sawah
Mahupun yang membina perumahan mewah
Kerana disisi Allah
Kita semuanya sama

Kata ustaz lagi
Jangan kita hina
Budak kecil yang comot lagi berhingus
Kerana dia tiada dosa
Sedangkan kita
Setiap waktu dan ketika
Memenuhi hati kita
Dengan titik-titik noda
Dalam tidur, dalam jaga

Akhirnya ustaz berpesan,
Ingatlah!
Kita manusia semuanya adalah sama
Yang membezakan kita
Hanyalah AMAL dan TAQWA
Biarlah kita kurang dimata manusia
Tetapi tinggi disisi ALLAH

Peliharalah dirimu
Agar tidak dinodai dengan suasana
Sesungguhnya dirimu
Ada harga diri
Yang tidak ternilai mahalnya



Segalanya UjiaN
ALLAH menguji KEIKHLASAN bila bersendirian...
ALLAH memberi KEDEWASAAN bila ada masalah...
ALLAH melatih KESABARAN dalam kesakitan...
ALLAH tak PERNAH ambil sesuatu yg kita sayang TANPA menggantikan dengan yg
lebih baik....



SAHABAT SEJATI
apabila ingin berteman,jgnlah krn KELEBIHANNYA,krn ungkin dgn 1 KELEMAHAN,
ku akan MENJAUHINYA...
andai kau ingin BERTEMAN, jgnlah krn KEBAIKANNYA, krn dgn 1 KEBURUKAN, kau
akan MEMBENCINYA...
andai kau ingin berteman, jgnlah krn ILMUNYA, krn apabil dia BUNTU, kau
akan MEMFITNAHNYA....
andai kau ingin berteman jgnlah krn sifat CERIANYA, krn andai dia MURAM,
mungkin kau akn MENJAUHINYA...Andai kau ingin berteman.....TERIMALAH dia seadanya kerana dia juga MANUSIA
BIASA SEPERTIMU....
Andai kau ingin berteman.....
TERIMALAH dia seadanya kerana dia juga MANUSIA
BIASA SEPERTIMU....

Wednesday, July 14, 2010

KISAH BISKUT ...

Kisah Biskut.....ehemmmm..

Ada satu cerita .....

Keindahan yang hakiki datangnya dari hati yang ikhlas bukan dari pandangan seseorang. Seorang wanita di lapangan terbang sedang menunggu waktu penerbangannya. Sambil menunggu dia makan biskut yang dibelinya sebelum itu dan membaca buku cerita. Sedang dia makan dia terperasan yang lelaki disebelahnya turut mengambil biskut dari bungkusan yang sama yang terletak disebelahnya. Setiap keping biskut yang dia ambil lelaki itu turut mengambil sama. Didalam hati wanita itu menyumpah-nyumpah lelaki itu. Alangkah tak malunya lelaki ni.....dah la tak mintak dari aku....makan sama banyak dengan aku pulak tu...Pencuri!!!! rungut wanita itu dalam hati.

Dalam pada itu lelaki itu dengan muka yang tenang terus dengan perbuatannya. Hinggalah sampai ke biskut yang terakhir terdapat dalam bungkusan itu. Wanita itu menunggu reaksi dari lelaki itu. Sambil tersenyum lelaki itu mengambil biskut yang terakhir itu lalu dipatah dua lantas memberikan separuh darinya kepada wanita itu.Wanita itu menjadi begitu marah namun dia tetap menahan dirinya darimememarahi lelaki itu. Sambil merampas dengan kasar biskut yang separuh itu dan menunjukkan mukanya yang masam mencuka wanita itu berkata dalam hatinya. Berani sungguh lelaki ni. Memang muka tak malu. Pencuri besar

Kedua- dua wanita dan lelaki itu terus duduk sehingga panggilan untuk menaiki pesawat untuk wanita itu sampai. Sambil menarik nafas lega seolah baru lepas dari satu kejadian ngeri wanita itu bergerak menaiki pesawatnya. Apabila dia sampai ditempat duduk nya beliau membuka beg kecilnya untuk mengambil barang.Alangkah terkejutnya dia bila melihat satu bungkusan biskut berada di dalam begnya masih elok belum terbuka. Jika biskut ni ada dalam beg aku jadi bermakna biskut yang aku makan tadi.....Ya ...biskut yang dimakannya tadi adalah kepunyaan lelaki itu. Alangkah malunya dia atas segala tindakannya terhadap lelaki itu. Lelaki itu telah sanggup berkongsi biskut dengannya sehingga biskut yang terakhir biar pun dari awal lagi wanita itu telah menunjukkan reaksi marahnya. Untuk meminta maaf sudah terlambat namun hatinya penuh kekesalan kerana bersifat kedekut dan tidak mahu berkongsi dengan orang lain. Kini dia menyedari bahawa dialah pencuri biskut yang sebenar.

Moral 1: Oleh itu...jangan makan biskut masa tunggu bas/keretapi/kapalterbang...makan benda lain.
Moral 2: Lelaki lebih cool semasa makan biskut berbanding perempuan
Moral 3: Selain daripada biskut, rokok juga sesuai untuk dikongsi bersama tanpa disedari.
Moral 4 : Lain kali simpan biskut yang kita beli.. makan biskut orang dulu..

Monday, July 12, 2010

Something to share - CHEROKEE LEGEND

Cherokee Legend

Do you know the legend of the Cherokee Indian youth's rite of Passage?
His father takes him into the forest, blindfolds him an leaves him alone. He is required to sit on a stump the whole night and not remove the blindfold until the rays of the morning sun shine through it. He cannot cry out for help to anyone.

Once he survives the night, he is a MAN.

He cannot tell the other boys of this experience, because each lad must come into manhood on his own.

The boy is naturally terrified. He can hear all kinds of noises. Wild beasts must surely be all around him . Maybe even some human might do him harm.


The wind blew the grass and earth, and shook his stump, but he sat stoically, never removing the blindfold. It would be the only way he could become a man!

Finally, after a horrific night the sun appeared and he removed his blindfold.


It was then that he discovered his father sitting on the stump next to him.

He had been at watch the entire night, protecting his son from harm.


We, too, are never alone.

Even when we don't know it, God is watching over us. Sitting on the stump beside us.

When trouble comes, all we have to do is reach out to Him.

MORAL OF THE STORY :

Just because you can't see God,

Doesn't mean He is not there.

KEJUJURAN SEORANG SAUDAGAR PERMATA

Pada suatu hari, seorang saudagar perhiasan di zaman Tabiin bernama Yunus bin Ubaid, menyuruh saudaranya menjaga kedainya kerana ia akan keluar solat. Ketika itu datanglah seorang badwi yang hendak membeli perhiasan di kedai itu. Maka terjadilah jual beli di antara badwi itu dan penjaga kedai yang diamanahkan tuannya tadi. Satu barang perhiasan permata yang hendak dibeli harganya empat ratus dirham. Saudara kepada Yunus menunjukkan suatu barang yang sebetulnya harga dua ratus dirham. Barang tersebut dibeli oleh badwi tadi tanpa diminta mengurangkan harganya tadi. Ditengah jalan, dia terserempak dengan Yunus bin Ubaid. Yunus bin Ubaid lalu bertanya kepada si badwi yang membawa barang perhiasan yang dibeli dari kedainya tadi. Sememangnya dia mengenali barang tersebut adalah dari kedainya. Saudagar Yunus bertanya kepada badwi itu, "Berapakah harga barang ini kamu beli?"

Badwi itu menjawab, "Empat ratus dirham." "Tetapi harga sebenarnya cuma dua ratus dirham sahaja. Mari ke kedai saya supaya saya dapat kembalikan wang selebihnya kepada saudara." Kata saudagar Yunus lagi. "Biarlah, ia tidak perlu. Aku telah merasa senang dan beruntung dengan harga yang empat ratus dirham itu, sebab di kampungku harga barang ini paling murah lima ratus dirham." Tetapi saudagar Yunus itu tidak mahu melepaskan badwi itu pergi. Didesaknya juga agar badwi tersebut balik ke kedainya dan bila tiba dikembalikan wang baki kepada badwi itu. Setelah badwi itu beredar, berkatalah saudagar Yunus kepada saudaranya, "Apakah kamu tidak merasa malu dan takut kepada Allah s.w.t. atas perbuatanmu menjual barang tadi dengan dua kali ganda?" Marah saudagar Yunus lagi.

"Tetapi dia sendiri yang mahu membelinya dengan harga empat ratus dirham." Saudaranya cuba mempertahankan bahawa dia dipihak yang benar. Kata saudagar Yunus lagi, "Ya, tetapi di atas belakang kita terpikul satu amanah untuk memperlakukan saudara kita seperti memperlakukan terhadap diri kita sendiri."
Jika kisah ini dapat dijadikan tauladan bagi peniaga-peniaga kita yang beriman, amatlah tepat. Kerana ini menunjukkan peribadi seorang peniaga yang jujur dan amanah di jalan mencari rezeki yang halal. Jika semuanya berjalan dengan aman dan tenteram kerana tidak ada penipuan dalam perniagaan.

Dalam hal ini Rasulullah s.a.w. bersabda, "Sesungguhnya Allah itu penetap harga, yang menahan, yang melepas dan memberi rezeki dan sesungguhnya aku harap bertemu Allah di dalam keadaan tidak seorang pun dari kamu menuntut aku lantaran menzalimi di jiwa atau diharga." (Diriwayat lima imam kecuali imam Nasa'i)

Slippers

BEAD SLIPPER
PRICE : RM 15
CODE : SL 1010
SIZE AVAILABLE : 36 
BEAD SLIPPER
PRICE : RM  15
CODE : SL 1011
SIZE AVAILABLE : 37
BEAD SLIPPER
PRICE : RM 15
CODE : SL 1012
SIZE AVAILABLE : 36
BEAD SLIPPER
PRICE : RM 15
CODE : SL 1013
SIZE AVAILABLE : 36

Sunday, July 11, 2010

Yuk ke Bandung kita - part 2

Banyak tempat yang menarik yang boleh di lawati di Bandung
seperti tangkuban perahu yang terletak 30 km ke utara bandar
Bandung .Actually Tangkuban Parahu ni sebuah kawah gunung
berapi yang masih aktif .Tangkuban perahu ertinya adalah
perahu yang terbalik  . Diberi nama kerana bentuknya memang
menyerupai perahu yang terbalik . Konon menurut cerita rakyat
parahyangan gunung itu memang merupakan perahu yang terbalik .
berikut adalah dongengan tankuban perahu ; 
Beribu-ribu tahun yang lalu, tanah Parahyangan dipimpin oleh
seorang raja dan seorang ratu yang hanya mempunyai seorang putri.
Putri itu bernama Dayang Sumbi. Dia sangat cantik dan cerdas,
sayangnya dia sangat manja. Pada suatu hari saat sedang menenun
di beranda istana, Dayang Sumbi merasa lemas dan pusing. Dia
menjatuhkan pintalan benangnya ke lantai berkali-kali. Saat pintalannya
jatuh untuk kesekian kalinya Dayang Sumbi menjadi marah lalu bersumpah,
dia akan menikahi siapapun yang mau mengambilkan pintalannya itu.
Tepat setelah kata-kata sumpah itu diucapkan, datang seekor anjing
sakti yang bernama Tumang dan menyerahkan pintalan itu ke tangan
Dayang Sumbi. Maka mau tak mau, sesuai dengan sumpahnya,
Dayang Sumbi harus menikahi Anjing tersebut.
Dayang Sumbi dan Tumang hidup berbahagia hingga mereka
dikaruniai seorang anak yang berupa anak manusia tapi memiliki
kekuatan sakti seperti ayahnya. Anak ini diberi nama Sangkuriang.
Dalam masa pertumbuhannya, Sangkuring se lalu ditemani bermain
oleh seekor anjing yang bernama Tumang yang dia ketahui hanya
sebagai anjing yang setia, bukan sebagai ayahnya. Sangkuriang
tumbuh menjadi seorang pemuda yang tampan dan gagah perkasa.
Pada suatu hari Dayang Sumbi menyuruh anaknya pergi bersama
anjingnya untuk berburu rusa untuk keperluan suatu pesta. Setelah
beberapa lama mencari tanpa hasil, Sangkuriang merasa putus asa,
tapi dia tidak ingin mengecewakan ibunya. Maka dengan sangat
terpaksa dia mengambil sebatang panah dan mengarahkannya pada
Tumang. Setibanya di rumah dia menyerahkan daging Tumang pada
ibunya. dayanng Sumbi yang mengira daging itu adalah daging rusa,
merasa gembira atas keberhasilan anaknya.Segera setelah pesta
usai Dayang Sumbi teringat pada Tumang dan bertanya pada pada
anaknya dimana Tumang berada. Pada mulanya Sangkuriang merasa
takut, tapa akhirnya dia mengatakan apa yang telah terjadi pada ibunya.
Dayang Sumbi menjadi sangat murka, dalam kemarahannya dia memukul
Sangkuriang hingga pingsan tepat di keningnya. Atas perbuatannya itu
Dayang Sumbi diusir keluar dari kerajaan oleh ayahnya. Untungnya
Sangkuriang sadar kembali tapi pukulan ibunya meninggalkan bekas
luka yang sangat lebar di keningnya.Setelah dewasa, Sangkuriang pun
pergi mengembara untuk mengetahui keadaan dunia luar.

Beberapa tahun kemudian, Sangkuriang bertemu dengan seorang
wanita yang sangat cantik. Segera saja dia jatuh cinta pada wanita
tersebut. Wanita itu adalah ibunya sendiri, tapi mereka tidak saling
mengenali satu sama lainnya. Sangkuriang melamarnya, Dayang Sumbi
pun menerima dengan senang hati. Sehari sebelum hari pernikahan,
saat sedang mengelus rambut tunangannya, Dayang Sumbi melihat
bekas luka yang lebar di dahi Sangkuriang, akhirnya dia menyadari
bahwa dia hampir menikahi putranya sendiri. Mengetahui hal tersebut
Dayang Sumbi berusaha menggagalkan pernikahannya. Setelah berpikir
keras dia akhirnya memutuskan untuk mengajukan syarat perkawinan
yang tak mungkin dikabulkan oleh Sangkuriang. Syaratnya adalah:
Sangkuriang harus membuat sebuah bendungan yang bisa menutupi
seluruh bukit lalu membuat sebuah perahu untuk menyusuri bendungan
tersebut. Semua itu harus sudah selesai sebelum fajar menyingsing.
Sangkuriang mulai bekerja. Cintanya yang begitu besar pada
Sangkuriang memberinya suatu kekuatan aneh. Tak lupa dia juga
menggunakan kekuatan yang dia dapat dari ayahnya untuk memanggil
jin-jin dan membantunya. Dengan lumpur dan tanah mereka membendung
air dari sungai dan mata air. Beberapa saat sebelum fajar, Sangkuriang
menebang sebatang pohon besar untuk membuat sebuah perahu. Ketika
Dayang Sumbi melihat bahwa Sangkuriang hampir menyelesaikan
pekerjaannya, dia berdoa pada dewa-dewa untuk merintangi
pekerjaan anaknya dan mempercepat datangnya pagi.
Ayam jantan berkokok, matahari terbit lebih cepat dari biasanya dan
Sangkuriang menyadari bahwa dia telah ditipu. Dengan sangat marah
dia mengutuk Dayang Sumbi dan menendang perahu buatannya yang
hampir jadi ke tengah hutan. Perahu itu berada disana dalam keadaan
terbalik, dan membentuk Gunung Tangkuban Perahu(perahu yang
menelungkub). Tidak jauh dari tempat itu terdapat tunggul pohon sisa
dari tebangan Sangkuriang, sekarang kita mengenalnya sebagai Bukit
Tunggul. Bendungan yang dibuat Sangkuriang menyebabkan seluruh
bukit dipenuhi air dan membentuk sebuah danau dimana Sangkuriang
dan Dayang Sumbi menenggelamkan diri dan tidak terdengar
lagi kabarnya hingga kini.

Lagi satu tempat menarik yang boleh di lawati adalah airterjun Sari Ater / Ciater .
Sumber mata air panas terdapat di beberapa tempat, namun air panas di Ciater ini
terasa lain dari yang lain karena selain ditata dengan rapi juga dilengkapi dengan
berbagai kemudahan. Pesona tersendiri yang menjadi daya tarik daerah ini
adalah diyakininya kandungan belerang yang dapat menyembuhkan berbagai
penyakit. Berdasarkan pengalaman, banyak pengunjung yang datang dan
berendam di kolam air panas tersebut memperoleh kesembuhan dari
berbagai penyakit seperti kelumpuhan, reumatik, gangguan syaraf, tulang
dan berbagai penyakit kulit. Hal ini disebabkan karena sumber air tersebut
mengandung belerang, yang mana berdasarkan tes laboratorium merupakan
unsur yang cukup penting untuk perawatan berbagai penyakit apabila dilakukan
secara teratur. Selain itu hasil analisa Balneologi membuktikan, sumber air
hangat mineral yang ada mengandung Calsium, Magnesium, Chloride, Sulfat,
Thermo, Mineral, Hypertherma dengan kadar Alumunium yang tinggi
( 38,5 equiv persen ) dan keasaman yang tinggi yaitu PH 2,45. Air tersebut
setelah melalui sungai sepanjang 2000 m menjadi dingin dan digunakan oleh
penduduk untuk kepentingan pengairan lahan persawahan.

 So ini lah beberapa tempat menarik yang boleh di lawati di Bandung . Kalau sesiapa
yang hendak ke bandung MAS ada direct flight on 16th Jul ini .

Salam . Muga ketemu lagi with another trip ..

.

yuk ke bandung kita ...


HomeBahasa Indonesia
Header

5-Star Malaysian Hospitality now 

serving Bandung

BandungIf you have a general weakness for travelling and 
shopping, we have welcoming news to whet your
wanderlust and retail appetite. Malaysia Airlines 
now flies daily to Bandung, the ever-popular 
haven for shoppers and holiday-goers. The provincial capital 
of West Java and Indonesia's third largest city, Bandung 
sits nearly 1000 meters above sea level and is practically 
one big shopping mall, especially for clothing, textiles 
and shoes.
Shopping 
Dotted with cafes, restaurants, shops, factory outlets, the streets 
of Dago and Cihampelas are great places to begin your spending, 
sightseeing and gastronomic spree. Fashion junkies will feel right 
at home in the famed Rumah Mode whereas if you're crazy about 
shoes, you'll be in seventh heaven in Cibaduyut. Known in 
colonial times as the Paris of Java, you can also roam 
the city to enjoy its gentle climate and keep your 
camera busy with the various historical sites and 
art-deco landmark buildings.And whenyou're done 
shopping, wash away your guilt and weariness 
by swimming in the warm and therapeutic sulphurized 
pools of Ciater hot springs,or by visiting the cool 
mountainous town of Lembang, which is renowned 
for its refreshing climate,orchards and beautiful 
panorama. You can travel up to the rim of Tangkuban 
Perahu mountain, arguably the most famous tourist 
attraction in Bandung, for a breath taking view of its 
smoldering volcanic crater.

For avid golfers, Bandung also boasts the highest 
course in Indonesia. Bandung thrives on the exceptional 
warmth and creative energies of her 
people. Catch a Jaipong dance or an 
Angklung (a bamboo musical instrument) 
performance for a taste of dazzling 
Sundanese culture.

Bandung is a paradise for food lovers too, 
and local Sundanese delicacies are 
widely available on the side of the street 
and in more chic restaurants. Be adventurous 
and try out everything from Batagor to 
Nasi Timbel, to name but a delicious few.
With so many exciting things to do and see, clearly 
Bandung is worth more than a single visit.

 Seronok sangat bila MAS dah ada flight ke Bandung .
Cerita tentang Bandung ni ... Shida pergi Bandung ni 
tahun lepas .1st dengan AirAsia , and 2ndly with 
MAS departed from Kuala Lumpur ke Jakarta and 
after that ke Bandung .. 

So bila dah ada MAS ke Bandung  senang lah sikit . Sesiapa
yang nak pergi tu boleh lah pergi shopping di Bandung .
Banyak tempat kalau nak shopping kat Bandung .

Bandung terkenal dengan factory outletnya .Banyak 
factor outlet yang boleh di kunjungi seperti  Rumah Moda 
( yang famous ), Cibaduyut shopping untuk 
kasut , Jalan Dago dan Chihampelas point juga 
famous dengan factory outlet seperti Hot Line Factory outlate 
(Cihampelas 106 ) , Expose ( Cihempelas 112 ) , Galeria Jeans
(Cihampelas 170 ) Paris Van Java ( Cihampelas 184 )
Lain lain factory outlet ;

AROUND SETIABUDI AREA
Rumah Mode - Jalan Setiabudhi 41 F 022-2035498
Rumah Mode Plus - sebelah rumah mode
Lafayette- Jl Setiabudi samping Hoka-hoka Bento 022-2032676
Zenith - Jl Setiabudi 64 022-2033892
Phantasia Barby Gallery - Jl Sersan Bajuri100
FO Store - Jl Setiabudi 73 022-2043506
Natural FO - Jl Setiabudi 43 022-2039068
Linoleum - Jl Sariasih 21 022-2002880
Fiore - Jl Setiabudi 56 022-2038668
Distro House - Jl Setiabudi 41F Lt 2 022-2039390

AROUND CIHAMPELAS AREA
Warung Gaul Factor Outlet - Jl Cihampelas 151 022-2034987
Army Look - Jl Cihampelas 135
Galleria - Jl Cihampelas
Kelom Geulis Keng - Jl Cihampelas 205
Parijs Van Java Boutiqe Outlet - Jl Cihampelas
Korek Api Jeans - Jl Cihampelas 168 022-2033443
and many  Jeans / Fashion store with competitive prices 

AROUND DAGO AREA
Happening - Jl Ir H Juanda 14 022 4265222
Up Town - Jl Ir H Juanda 123 022-2534430
Glamour - Jl Ir H Juanda 108  022-2510000
Blossom - Jl Ir H Juanda 112  022-2503822
Flashy - Jl Dipati Ukur 1 022-2008393
Episode - Jl Ir H Juanda 125 022-2501515
Raffles City - Jl Ir H Juanda 106 022-2502139
Victoria - Jl Ir H Juanda 111 022-2516868
Grande - Jl Ir H Juanda 118 
Jetset - Jl Ir H Juanda 116 022-2501993
Level - Jl Ir H Juanda 138 022-2501616
Arena Experience - Jl Ir H Juanda 207 022-2506444
Donatello - Jl Ir H Juanda 104 022-2501167
MM Dago The Nice Shop - Jl Ir H Juanda 81-83 022-2501727
Solution Boutique Outlet - Jl Ir H Juanda 91 022-2501537
Seximo - Jl Ir H Juanda 106
Rich & Famous - Jl. Ir H Juanda
Justine Shoes and Bags - Jalan Ir.Djuanda
DSE - Jl Diponegoro 2 022-4237532

AROUND RIAU AREA
The Secret - Jl Laksmana L RE Martadinata 47 022-4260818
Stamp - Jl Laksmana L RE Martadinata -simpang Banda 022-4261580
Heritage - Jl Laksmana L RE Martadinata
Badger Invaders - Jl Trunojoyo 23 022-4268109
The Summit - Jl Laksmana L RE Martadinata 61 022-4221001
Branded Club - Jl Laksmana L RE Martadinata 55 022-4260857
Terminal Tas - Jl Laksmana L RE Martadinata 32 022-4202808
For Men - Jl Laksmana L RE Martadinata 36 022-4207888
Riau Stock Mall - Jl Laksmana L RE Martadinata 160 022-7215082
Osso Boutique Outlet - Jl Laksmana L RE Martadinata 34 022-4208150
Clover - Jl Laksmana L RE Martadinata 107
Solution Boutique Outlet - Jl Laksmana L RE Martadinata 
Herreds - Jl Aceh 64 022-4261676
M & M Sabang - Jalan Sabang
Renaritti - Jl Laksmana L RE Martadinata 26 022-4217621 
China Emporium - Jl Laksmana L RE Martadinata
Oasis - Jl Laksmana L RE Martadinata 57 022-4239052
18th Park - Jl Laksmana L RE Martadinata
Carvieno - Jl Soka
Bale Anak - Jl. Sumatra
Anakecil - Belakangnya gedung sate
Cargo - Jl P Diponegoro 30 022-7200233
EST Gallery - Jl Sumatra 24-30
Air Plane - Jl Aceh 44 022-4210092
Big Price Cut - JL Aceh 66 022-4210054
Merdeka Arcade - Jl Merdeka 35 depan BIP 022 4212480
Banda Boutique Outlet - Jl Banda 25 022-4260721
Rockmen - Jl Purnawarman 51 022-4236058

and many more...! have fun and explore.. :-)
 














                                                                            












HOTEL SUKAJADI , JALAN SETIABUDI






























Bookmark
 and Share

FacebookTwitter

Tuesday, July 6, 2010

Flower pot - English Design

Interested ? ..Feel free to sms Shida at 019 239 6519 ....

Plate - Rose and Apple

Plate ni boleh di jadikan sebagai wall decor atau pun letak kan di atas stand ...so kalau berkenan boleh
Sms kat 019 239 6519

Spoon Rest

Spoon Rest ...Price ? Sms Shida ....

Key holder - English design

Interested ? Boleh ctc Shida @ 019 239 6519

Saturday, July 3, 2010

PENGERTIAN ISRAK DAN MIKRAJ

Israk bererti perjalanan Nabi Muhammad S.A.W. dari Masjid al-Haram di Mekah ke Masjid al-Aqsa di Bait al-Maqdis Palestin. Peristiwa ini ada terakam di dalam Al-Quran. Firman Allah Taala bermaksud:

Maha Suci Allah yang telah menperjalankan hambaNya (Muhammad) pada suatu malam dari Masjid al-Haram (di Mekah) ke Masjid al-Aqsa (di Palestin) yang telah Kami berkati sekelilingnya agar Kami memperlihatkan kepadanya sebahagian dari tanda-tanda (kekuasaan dan kebesaran) Kami. Sesungguhnya Dia adalah Maha Mendengar lagi Maha Melihat.

(Surah al-Israa: ayat 1).

Sementara itu Mikraj pula merujuk kepada perjalanan Nabi Muhammad S.A.W. dari Masjid al-Aqsa ke Sidrat al-Muntaha di langit ketujuh dekat singgahsana Allah Taala sepertimana yang digambarkan oleh Al-Quran.Firman Allah Taala bermaksud:



Dan sesungguhnya (Muhammad) telah melihat (Jibril dalam bentuk rupanya yang asal) pada waktu yang lain. (iaitu) Sidrat al-Muntaha. Di dekatnya terletak syurga tempat tinggal (Jannat al-Makwa). (Muhammad melihat Jibril dalam bentuk rupanya yang asal) ketika Sidrat al-Muntaha itu diliputi oleh sesuatu yang meliputinya. Penglihatannya (Muhammad) tidak berpaling daripada yang disaksikannya itu dan tidak (pula) melampauinya. Sesungguhnya dia telah melihat sebahagian tanda-tanda (kekuasaan) TuhanNya yang paling besar.

(Surah an-Najm: ayat 13-18).

Dapatlah disimpulkan di sini bahawa peristiwa Israk Mikraj adalah sebagai satu perjalanan kilat Nabi Muhammad S.A.W. pada malam hari di atas kehendak dan keizinan Allah Taala dari Masjid al-Haram ke Masjid al-Aqsa dan kemudian naik ke langit sampai ke Sidrat al-Muntaha bahkan menembusi tujuh lapis langit lalu kembali semula ke Makkah pada malam yang sama.

SEBELUM ISRAK DAN MIKRAJ

Rasullullah S.A.W mengalami pembedahan dada / perut , di lakukan oleh Malaikat Jibrail dan Mika'il . Hati Baginda S.A.W dicuci dengan air zamzam , dibuang ketul hitam ('alaqah) iaitu tempat syaitan membisikkan waswasnya . Kemudian dituang kan hikmat , ilmu , dan iman ke dalam dada Rasulullah S.A.W . Setelah itu , dadanya di jahit dan di meterikan dengan 'khatimin nubuwah' . Selesai pembedahan , didatangkan binatang bernama Buraj untuk ditunggangi oleh Rasulullah dalam perjalanan luar biasa yang di namakan " Israk " itu .

SEBAB KEPADA ISRAK MIKRAJ

Bulan Rejab iaitu tahun ke-11 dari kerasulan Nabi Muhammad S.A.W. disifatkan oleh ahli sejarah sebagai tahun dukacita bagi baginda berikutan dengan dua musibah yang menimpa baginda secara berturut-turut. Iaitu kehilangan dua insan yang baginda sayangi berikutan kewafatan Khadijah (isteri baginda) dan kemudian disusuli pula dengan pemergian Abu Talib (bapa saudara baginda).

Musibah yang menimpa itu mempunyai pengaruh besar terhadap diri Nabi Muhammad S.A.W. Baginda merasakan ruang untuk pergerakan dakwah di Makkah semakin sempit dan keselamatan diri turut terancam. Keadaan ini mendorong baginda untuk berpindah ke Thaif dengan harapan agar penduduknya menerima seruan dan bersedia membantu perjuangannya. Namun segala harapan baginda hancur kerana penduduk Thaif bukan saja tidak mahu memberi perlindungan kepada baginda malah baginda dicaci dan dihina dan pelbagai lagi.


Nabi Muhammad S.A.W. kembali semula ke Makkah dengan perasaan hampa dan dukacita. Lalu Allah Taala menganugerahkan Israk Mikraj yang antara lain bertujuan untuk menghibur dan memantapkan iman Nabi Muhammad S.A.W. Sebab kepada Israk Mikraj ini adalah antara sebab musabab berlakunya peristiwa ini namun semuanya di atas kehendak dan ketetapan dari Allah Taala.

PERJALANAN ISRAK DAN MIKRAJ

Telah disebut pada suatu ketika Nabi Muhammad S.A.W. sedang duduk di tepi Kaabah lalu datanglah malaikat Jibril A.S. dengan seekor Buraq untuk membawa Nabi Muhammad S.A.W. dalam peristiwa Israk Mikraj ini. Dari segi bahasa Buraq bererti kilat cahaya. Ia sejenis makhluk menyerupai haiwan. Saiznya besar sedikit dari khimar dan kecil sedikit dari baghal. Buraq dijadikan oleh Allah Taala dari cahaya. Ia boleh melangkah sejauh mata memandang.

Sepanjang perjalanan ( Israk ) itu Rasulullah S.A.W diiringi ( di temani ) oleh malaikat Jibrail dan Israfil . Tiba di tempat tempat tertentu ( tempat tempat yang mulia dan bersejarah ) , Rasulullah telah di arahkan oleh Jibrail supaya berhenti dan bersembahyang sebanyak dua rakaat . Antara tempat tempat berkenaan ialah :

i. Negeri Thaibah ( Madinah ) , tempat dimana Rasulullah akan melakukan hijrah .

ii. Bukit Tursina , iaitu tempat Nabi Musa A.S menerima wahyu daripada Allah .

iii. Baitul-Laham ( tempat Nasi Isa A.S di lahirkan ).

Setibanya di Masjid Al Aqsa, Rasulullah turun dari Buraq . Kemudian masuk ke dalam masjid dan mengimamkan sembahyang dua rakaat dengan segala anbia' dan mursalin menjadi makmum .

Setelah selesai solat maka Nabi Muhammad S.A.W. telah dihidangkan dua bejana yang mengandungi dua jenis minuman iaitu satu bejana mengandungi susu dan satu bejana lagi mengandungi arak. Setelah itu Nabi Muhammad S.A.W. mengambil bejana yang mengandungi susu dan tindakan baginda memilih bejana mengandungi susu mendapat sanjungan dari Jibril A.S. kerana menepati fitrah manusia. Kemudian baginda dan Jibril A.S. meneruskan Mikraj ke langit pertama hingga ke tujuh.

KEJADIAN SEPANJANG ISRAK MIKRAJ ( perjananan dari masjidil haram ke masjidil aqsa )



Di sini Allah Taala memperlihatkan pelbagai gambaran kejadian aneh dan pelik sebagai balasan dari Allah Taala kepada hamba-hambaNya mengikut apa sahaja perbuatan yang telah dilakukan. Di antara yang kejadian yang diperlihatkan kepada baginda sepanjang Israk dan Mikraj adalah:

1.Baginda melihat orang yang bercucuktanam mengeluarkan hasil yang banyak dan cepat. Apabila dituai , hasil ( buah ) yang baru keluar semula seolah olah belum di tuai lagi . Hal ini berlaku berulang ulang. Rasulullah dibertahu oleh Jibrail : Itulah kaum yang berjidah " fisabilillah " yang digandakan pahala kebajikan sebanyak 700 kali ganda bahkan sehingga gandaan yang lebih banyak .

2.Baginda mencium bau yang amat wangi dari kubur Masyitah. Ceritanya: Sedang Masyitah menyikat rambut anak Firaun maka sikat yang digunakan itu terjatuh lalu Masyitah menyebut: Dengan nama Allah. Bertanyalah anak Firaun kepada Masitah tentang tuhan selain bapanya. Masyitah menjawab: Tuhanku dan tuhan bapa kamu adalah Allah. Anak Firaun memberitahu bapanya akan hal ini lalu Masyitah diugut oleh Firaun supaya kembali ke agama asalnya. Masyitah enggan dan tetap dengan pendiriannya. Lalu Firaun mencampakkan seorang demi seorang anaknya ke dalam air yang mendidih sehingga tiba giliran anak terakhirnya yang sedang disusui olehnya. Masyitah merasa sangat bimbang dan kesian akan anak kecilnya itu lalu Masyitah cuba melengah-lengahkan masa. Dengan kuasa Allah Taala maka bayi tersebut dapat berkata-kata lalu menyebut: Wahai ibuku! Sesungguhnya azab akhirat itu jauh lebih pedih dari azab dunia maka usahlah ibu menjauh-jauhkan diri kerana ibu di pihak yang benar. Lalu Masyitah melepaskan bayinya dan Firaun dengan segera mencampakkan bayi itu ke dalam didihan air. Masyitah berkata: Aku mempunyai permintaan iaitu supaya engkau (Firaun) mengumpulkan semua tulang dan menanamnya. Firaun berkata: Aku akan melakukannya. Lantas Firaun pun mencampakkan Masyitah ke dalam air didihan itu.

3.Baginda melihat sekumpulan manusia berpakaian compang-camping sambil memakan sampah-sarap serta rumput. Itulah gambaran golongan manusia yang enggan mengeluarkan zakat dan tidak bersedekah kerana sayangkan harta yang dimiliki.

4.Baginda melihat sekumpulan manusia yang mempunyai perut yang besar sehingga tidak terdaya lagi untuk bangun dan berdiri. Inilah gambaran manusia yang memakan hasil daripada perbuatan riba.

5.Baginda melihat sekumpulan manusia yang asyik memakan daging mentah dan busuk sedangkan di sisi mereka juga terdapat daging yang telah dimasak dan berkeadaan baik. Inilah gambaran manusia yang telah melakukan zina dalam hidup mereka sedangkan mereka sudah pun mempunyai isteri yang telah dikahwini secara sah.

6.Baginda turut melihat sekumpulan manusia yang sedang memecahkan kepalanya sendiri. Inilah gambaran manusia yang terlalu sibuk dengan hal-hal keduniaan sehingga lalai menunaikan kewajipan bersolat.

7.Baginda melihat sekumpulan manusia yang memotong lidahnya sendiri secara berterusan. Inilah gambaran manusia yang dalam hidup mereka suka menabur fitnah dan berbohong apabila berkata-kata.

8.Baginda melihat wanita menangis sambil meminta pertolongan tetapi tiada yang sanggup membantu. Inilah gambaran balasan wanita yang berhias bukan kerana suaminya.

9.Baginda melihat wanita tergantung pada rambutnya serta otaknya menggelegak dalam periuk. Inilah gambaran balasan wanita yang tidak menutup auratnya.

10.Baginda melihat wanita berkepala seperti babi dan badannya seperti kaldai dan menerima berbagai-bagai balasan. Inilah gambaran wanita yang suka membuat fitnah dan bermusuh dengan jiran dan membuat dusta.

11.Seorang perempuan tua duduk ditengah jalan dan menyuruh rasulullah berhenti . Rasulullah s.a.w tidak menghiraukannya . kata Jibrail : itulah orang yang mensesiakan umurnya sampai ke tua .

12. Seorang perempuan bongkok tiga , menahan Rasulullah untuk bertanyakan sesuatu . kata Jibrail : Itulah gambaran umur dunia yang sangat tua dan menanti saat hari kiamat .

SEMASA MIKRAJ ( Naik ke Hadratul - Qudus menemui Allah )

Didatangkan Mikraj ( tangga ) yang indah dari syurga . Rasulullah S.A.W dan Jibrail naik ke tangga pertama lalu terangkat ke pintu langit dunia ( pintu Hafzhah ) .

i. Langit pertama : Rasulullah S.A.W dan Jibrail masuk ke langit pertama , lalu berjumpa dengan nabi Adam A.S . Kemudian dapat melihat orang orang yang makan riba' dan harta anak yatim dan melihat orang penzina yang rupa dan kelakuan mereka sangat huduh dan buruk , penzina lelaki bergantung pada susu penzina perempuan .

ii. Langit kedua : Nabi S.A.W dan Jibrail naik tangga langit ke dua , lalu masuk dan bertemu dengan Nabi Isa A.S dan Nabi Yahya A.S

iii. Langit ke tiga : Naik langit ketiga . Bertemu dangan Nabi Yusuf A.S

iv.Langit ke empat : Naik tangga langit ke empat . Bertemu dengan Nabi Idris A,S

v. Langit ke lima : Naik tangga ke lima . Bertemu dengan Nabi Harun A.S yang di kelilingi oleh kaumnya Bani Israil .

vi. Langit ke enam : Naik tangga langit ke enam . Bertemu dengan Nabi - Nabi . Seterusnya dengan Nabi Musa A.S Rasulullah mengangkat kepala ( di suruh oleh Jibrail ) lalu dapat melihat umat baginda sendiri yang ramai termasuk 70,000 orang yang masuk syurga tanpa hisab .


vii. Langit ketujuh : Naik tangga langit ketujuh dan masuk langit ke tujuh lalu bertemu dengan Nabi Ibrahim Khalilullah yang sedang bersandar di Baitul-Ma'mur di hadapi oleh beberapa kaumnya .kepada Rasulullah S.A.W , Nabi Ibrahim A.S , bersabda ," Engkau akan berjumpa dengan Allah pada malam ini . Umatmu adalah akhir umat dan terlalu dhai'if , maka berdoalah untuk umatmu . suruhlah umatmu menanam tanaman syurga iaitu LA HAULA WALA QUWWATA ILLA BILLAH mengikut riwayat lain , Nabi Ibrahim A.S bersabda . " Sampaikan salamku kepada umatmu dan beritahu mereka ,syurga itu baik tanahnya , tawar airnya dan tanamannya ialah lima kalimah , iaitu : SUBHANALLAH , WAL HAMDULILLAH , WA LA ILAHA ILLALLAH ALLAHU AKBAR DAN WA LA HAULA WA LA QUWWATA ILLA BILLAHIL - ALIYYIL - AZHIM . Bagi orang yang membawa setiap kalimah ini akan di tanamkan sepohon pokok dalam syurga " . Setelah melihat beberapa peristiwa lain yang ajaib , Rasulullah dan Jibrail masuk ke dalam Baitul - Makmur dan bersembahyang ( Baitul - Makmur ini betul betul di atas Baitullah di Mekah )

viii. Tangga ke lapan : Di sinilah disebut " Al - Kursi " yang berkebetulan dengan dahan pokok Sidratul-Muntaha . Rasulullah s.a.w menyaksikan pelbagai keajaiban pada pokok itu : sungai air yang tak berubah , sungai susu , sungai arak dan sungai madu lebah . buah , daun daun , batang dan dahannya berubah ubah warna dan bertukar menjadi permata-permata yang indah ,unggas-unggas emas berterbangan . Semua keindahan itu tak terperi oleh manusia . Baginda rasulullah s.a.w dapat menyaksikan pula sungai al-kautsar yang terus masuk ke syurga . Seterusnya baginda masuk ke syurga dan melihat neraka berserta dengan malik penunggunya.

xi. Tangga kesembilan : Disini berkebetulan dengan pucuk pokok sidratul-muntaha . Rasulullah S.A.W masuk di dalam Nur dan naik ke Mustawa dan Sharirul-Aqlam . Lalu dapat melihat seorang lelaki yang ghaib didalam Nur ' Arasy ' iaitu lelaki didunia yang lidahnya sering basah berzikir , hatinya tertumpu penuh kepada masjid dan tidak memaki ibu bapanya .

x. Tangga kesepuluh : Baginda sampai di Hadhratul-Qudus dan Hadhrat Rabbul-Arbab lalu dapat menyaksikan Allah S.W.T dengan mata kepalanya , lantas sujud . Kemudian berlakulah dialog antara Allah dan Muhammad , Rasul-nya :

Allah S.W.T : Ya Muhammad .

Rasulullah : Labbaika



Allah S.W.T : Angkatlah kepalamu dan bermohonlah, Kami perkenankan.
Rasulullah : Ya, Rabb. Engkau telah ambil Ibrahim sebagai Khalil dan Engkau berikan dia kerajaan yang besar. Engkau berkata-kata dengan Musa. Engkau berikan Dawud kerajaan yang besar dan dapat melembutkan besi. Engkau kurniakan kerajaan kepada Sulaiman yang tidak Engkau kurniakan kepada sesiapa pun dan memudahkan Sulaiman menguasai jin, manusia, syaitan dan angin. Engkau ajarkan 'Isa Taurat dan Injil. Dengan izin-Mu, dia dapat menyembuhkan orang buta, orang sufaq dan menghidupkan orang mati. Engkau lindungi dia dan ibunya daripada syaitan.

Allah S.W.T : Aku ambilmu sebagai kekasih. Aku perkenankanmu sebagai penyampai berita gembira dan amaran kepada umatmu. Aku buka dadamu dan buangkan dosamu. Aku jadikan umatmu sebaik-baik umat. Aku beri keutamaan dan keistimewaan kepadamu pada hari qiamat. Aku kurniakan tujuh ayat (surah Al-Fatihah) yang tidak aku kurniakan kepada sesiapa sebelummu. Aku berikanmu ayat-ayat di akhir surah al-Baqarah sebagai suatu perbendaharaan di bawah 'Arasy. Aku berikan habuan daripada kelebihan Islam, hijrah, sedekah dan amar makruf dan nahi munkar. Aku kurniakanmu panji-panji Liwa-ul-hamd, maka Adam dan semua yang lainnya di bawah panji-panjimu. Dan Aku fardhukan atasmu dan umatmu lima puluh (waktu) sembahyang.

DIFARDHUKAN SOLAT LIMA WAKTU

Daripada pelbagai kejadian yang disaksikan sendiri oleh Rasulullah S.A.W. ini ada suatu hal yang amat besar dan penting yang melibatkan proses peribadatan umatnya iaitu perintah Allah Taala agar melakukan ibadat solat fardu.

Sewaktu tiba di Sidrat al-Muntaha maka Rasulullah S.A.W. telah menerima perintah Allah Taala iaitu perintah melakukan ibadat solat untuk seluruh umatnya sebanyak 50 waktu sehari semalam. Sebaik sahaja menerima perintah tersebut tanpa banyak bicara baginda dan Jibril A.S. bersiap sedia untuk turun ke bumi.

Pada masa inilah baginda bertemu dengan Nabi Musa A.S. yang bertanyakan hal itu kepada baginda. Setelah mendengar penjelasan Nabi Muhammad S.A.W. maka Nabi Musa A.S. berkata: Kembalilah kepada Tuhanmu dan mintalah sedikit keringanan kerana bilangan tersebut tidak akan terdaya dilakukan oleh umatmu.

Nabi Muhammad S.A.W. dan Jibril kembali mengadap Allah Taala. Jumlah bilangan waktu solat telah dikurangkan kepada 40 waktu. Apabila berjumpa Nabi Musa A.S. kemudiannya maka Nabi Musa A.S. meminta baginda kembali menemui Tuhan untuk meminta dikurangkan lagi jumlah tersebut. Setelah beberapa kali Nabi Muhammad S.A.W. berulang alik menemui Allah Taala dan pada akhirnya Allah Taala telah mengurangkan bilangan solat fardu tersebut menjadi 5 waktu sahaja.

Apabila kembali semula maka Nabi Musa A.S. masih merasakan umat Nabi Muhammad S.A.W. masih tidak terdaya untuk melakukannya dengan bilangan 5 itu. Nabi Muhammad S.A.W. menyatakan bahawa beliau tidak akan mengadap Allah Taala lagi untuk memintaNya mengurangkan bilangan solat itu kerana baginda merasa malu untuk berdepan dengan Allah Taala.

SELEPAS MIKRAJ

Rasulullah s.a.w turun ke langit dunia semula . Seterusnya turun ke Baitul Maqdis . lalu menunggang Buraj perjalanan pulang ke mekah pada malam yang sama . Dalam perjalanan ini bginda bertemu dengan beberapa peristiwa yang kemudiannya menjadi saksi ( bukti ) perisitiwa israk dan mikraj yang amat ajaib itu ( daripada satu riwayat peristiwa itu berlaku pada malam Isnin , 27Rejab , kira kira 18 bulan sebelum Hijrah ) . Wallahua'alam . ( Sumber : Kitab Jam'ul fawaa'id )



Tiada alasan untuk menolak hakikat peristiwa Israk Mikraj yang dilalui oleh Nabi Muhammad S.A.W. dengan roh dan jasadnya sekali kerana baginda telah diIsrak dan diMikrajkan oleh Allah Taala. Sekalipun peristiwa Israk Mikraj itu adalah perkara luar biasa di sisi akal manusia tetapi bagi Allah Taala Yang Maha Berkuasa maka Dia boleh melakukan apa jua perkara yang dianggap pelik menjadi perkara biasa dan tiada yang mustahil bagiNya.

Kalaulah peristiwa Israk Mikraj itu sekadar mimpi Nabi Muhammad S.A.W pergi ke Bait al-Maqdis dan juga mimpi naik ke langit tujuh maka kaum musyrikin Makkah tidak akan marah dan mempersenda baginda kerana mimpi adalah perkara biasa bagi semua orang. Bilamana kafir Quraisy menentang habis-habisan dan berusaha mati-matian menyangkal peristiwa Israk Mikraj yang berlaku dengan roh dan juga jasad Nabi Muhammad S.A.W. ini bererti dengan sendirinya mereka mengakui bahawa baginda telah diIsrak dan diMikrajkan dengan roh dan jasadnya sekali. Ini kerana mimpi bukanlah suatu yang luar biasa dan tidak menyebabkan orang bersengketa mempertikaikan jika ada orang yang mendakwa sedemikian rupa.

Sekiranya Nabi Muhammad S.A.W itu sekadar mimpi naik ke langit sahaja maka tidak ada mustahaknya orang-orang kafir Quraisy mencabar baginda untuk membuktikan kebenaran ceritanya dengan menanyakan baginda berkenaan rupabentuk Masjid al-Aqsa serta jumlah pintu dan tiangnya dan juga perkara-perkara yang berkaitan dengan masjid tersebut.

Pertanyaan kafir Quraisy mengenai keadaan rupabentuk Masjid al-Aqsa dengan tujuan untuk memerangkap Nabi Muhammad S.A.W. kerana mereka yakin seratus peratus bahawa baginda tidak pernah menjejakkan kaki ke Bait al-Maqdis. Sebaliknya apabila semua pertanyaan telah dijawab dengan betul maka mereka menjadi panik dan bingung. Mereka tahu bahawa Nabi Muhammad S.A.W. sebelum peristiwa ini sememangnya tidak pernah pergi ke Bait al-Maqdis tetapi mereka hairan bagaimana baginda boleh menjawab semua pertanyaan berhubung Masjid al-Aqsa itu dengan tepat. Mereka telah hilang punca dan mereka terpaksa membuat tuduhan bahawa Nabi Muhammad S.A.W. adalah seorang ahli sihir.



Sememangnya tiada dalam ingatan Nabi Muhamamd S.A.W. tentang rupabentuk Masjid al-Aqsa kerana baginda sekadar dibawa singgah sebentar oleh Jibril A.S. untuk menunaikan solat dua rakaat. Bagaimanapun Allah Taala tidak akan membiarkan RasulNya terperangkap dalam percaturan jahat puak musyrikin Makkah yang cuba hendak memalukan baginda. Allah Taala datangkan Masjid al-Aqsa ke hadapan Nabi Muhammad S.A.W. Justeru itu Nabi Muhammad S.A.W. dapat melihat Masjid al-Aqsa dengan jelas sehingga mudah untuk baginda menjawab semua pertanyaan puak musyrikin.



Orang yang beriman akan terus beriman dan makin bertambah kukuhlah iman mereka. Manakala orang yang tidak beriman akan terus kufur bersama kekufuran mereka. Semuanya telah dibentangkan di depan mata.